Zijn bordspellen echt mainstream geworden?

Gister kwam nos.nl met een artikel dat bordspellen mainstream zijn geworden en hoe blij ik ook word van dit soort berichten, ik twijfel eerlijk gezegd aan de boodschap. Mainstream betekent dat iedereen het doet, dat het de norm is, dat je het overal ziet. Dat niemand je uitlacht of raar aankijkt, als je vertelt wat je doet en leuk vindt. Althans, zo vat ik mainstream op. En dan valt het me op dat bordspellen vaak nog stevig in de categorie: voor kinderen valt, met daarbij het idee dat als je bordspellen doet, je dan Monopoly speelt, of Mens-erger-je-niet. Ik heb werkelijk collega’s die lacherig aan me vroegen of ik dan hele avonden Monopoly zat te spelen? Goh, en waren er dan ook nog andere mensen die dit leuk vonden?

Schermafbeelding 2015-05-30 om 12.48.32

Het klassieke jaren ’50 beeld, grote familie doet gezellig een spelletje, onder het kale pitje, zonder tv. Ruik je de spruitjeslucht al? Foto: www.fotoleren.nl

Nu kan het de regio zijn. Gewend als ik was aan de Randstad vond ik de Brabantse opvatting van wat normaal was en wat niet, wel weer even wennen. Ik bedoel, er werd zelfs gegniffeld toen ik begon over het doen van yoga, en als er toch iets mainstream te noemen valt, is dat het wel. Aan de reacties te zien is het spelen van bordspellen hier in deze regio in ieder geval geen mainstream. Sterker nog, een van de redenen waarom ik deze website ben begonnen is vanuit zendelingendrang: ik wil iedereen laten zien hoe mooi en hoe leuk deze hobby is, juist om meer mensen erbij te betrekken, juist om mainstream te worden. Juist omdat het nog niet zover is.

Waarom is dat dan zo belangrijk, mainstream worden, of in ieder geval zo gezien te worden? Mainstream betekent veel mensen, en veel mensen betekent meer speelpartners. Het betekent ook gesprekken over spellen op andere typen media, op tv of op je werk. Helemaal leuk. Het betekent meer aanbod, meer winkels, meer ontwikkelaars, meer spellen – al moet ik zeggen dat dit laatste wel even een dingetje is, er komen er al zoveel uit dat het onmogelijk is alles te spelen wat er verschijnt – maar toch. Meer van alles, dus. En dat is goed. Toch?

Schermafbeelding 2015-05-30 om 13.08.03

Spiel 2013 met een recordaantal bezoekers: 156.000, verdeeld over 4 dagen. Foto: www.huffingtonpost.de. Die groeiende populariteit lijkt wel te kloppen.

De andere kant van mainstream is dat er partijen opduiken die hier misbruik van zullen maken en meewillen op de hype. Door het produceren van rotzooi in de vorm van slechte spellen, bijvoorbeeld. Alhoewel dat nu ook al gebeurt. Of dat mensen er dan op een gegevens moment weer klaar mee zijn en het zien als een fase, iets tijdelijks, deed ik vroeger ook, ben er nu weer klaar mee. Zoals we dat ook zien met yoga of andere gehypete vormen van beweging. Als je het zo beschouwt is een langzame groei misschien beter dan een hele snelle, waarbij kwaliteit en oprechte liefde voor deze hobby bepalend is.

En heel realistisch, misschien hebben we hier met zijn allen maar weinig directe invloed op. Het kan zijn dat de groeiende populariteit van bordspellen een reactie is op een te digitaal geworden wereld, waarbij sociaal contact en fysieke spullen belangrijker aan het worden zijn. In dat licht kan deze hobby gelijk geschakeld worden met de groeiende hobby- en knutselwereld, waarbij haken en breien, knippen, plakken en het simpelweg weer iets doen met je handen steeds populairder wordt. Sign of the times dus, een onstuitbare groei van het analoge, het fysieke. Ik merk dit bij mezelf, na jaren videogames, zowel qua hobby als werk, nu de overstap gemaakt naar dit – van het scherm af, naar de tafel.

BORDSPELLEN-mainstream-inhoud-kast

Ruimte zat voor nog meer prachtige spellen! Kom maar door!

Bordspellen mainstream? Nog niet helemaal, maar onstuitbaar onderweg. Zolang er steeds mooiere spellen komen, met leuke en innovatieve mechanismen gemaakt door echte liefhebbers, ben ik happy.

Wat vind jij? Mainstream of niet? En is het überhaupt belangrijk?

Bijdrage van: Inez

Nog geen berichten.

En, hoe denk jij erover?

GAMIFIEDlife

Gamifiedlife is een platform voor bord- en kaartspellen. Spellen zijn leuk, mooi, interessant, innovatief en dat moet iedereen weten!

Copyrightshizzle

Gamifiedlife is een site van Inez Groen, gehost bij www.bigbosswebhosting.nl en gemaakt op WP GamesZone/Themefuse.
Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC BY 3.0

Reviewexemplaren

Gamifiedlife houdt zich aanbevolen ook jouw games te recenseren. Stuur deze naar Postbus 326 5060AH te OISTERWIJK en je krijgt onze eerlijke en ongezouten mening :)

SchrijfMee!

Gamefreak? Auteur? Journalist-in-de-dop? Schrijf mee en help deze site geweldig te maken! Mail naar mail@gamifiedlife.nl.