SPIEL 2016: Into the unknown

Duiken in de onbekende wateren van de diepste zee, klimmen naar de ongekende hoogten van de hoogste berg en vertrekken naar de rode kale eenzaamheid van een nieuwe wereld. Ontdekking, exploratie, to boldly go where no-one – of slechts een enkeling – has gone before, was voor mij het thema van Spiel 2016. Het voelde fris en nieuw, alsof we weer opnieuw alles mochten ontdekken, alsof we weer als kinderen mochten kijken naar die grote wereld die de afgelopen decennia zoveel kleiner was geworden totdat het leek alsof deze in je telefoon paste. Herboren nieuwsgierigheid, herboren verwondering, de zoektocht naar het onbekende, je weer klein voelend in die enorme rijkdom aan indrukken. Spiel 2016 was dit alles voor mij – en meer.

Spiel 2016, de grootste internationale spellenbeurs van de wereld, was weer groter met weer meer uitgevers en weer meer bezoekers. Je zou inmiddels denken dat die groei in deze zo door mij geliefde industrie eindelijk eens zijn hoogtepunt zou bereiken, maar nee dus. Met meer dan 1000 standhouders in meer dan 50 nationaliteiten, zo’n 1200 spellen, met 68,000 m2 oppervlak en 174.000 bezoekers heeft Spiel dit jaar weer alle records gebroken. Logistiek gezien was dat wel even een dingetje, maar gelukkig was daar P10 en de bus. Ik was er de zondag.

De rode planeet

overzicht-2

Gaan we dan toch echt van onze planeet af? Lukt het ons de komende jaren de serieuze sprong naar het onbekende te maken? Mars, de rode kale planeet, voelt bereikbaarder en dichterbij dan ooit. Qua spellen kunnen we alvast een beetje uitproberen hoe het daar gaat zijn. Terraforming Mars, First Martians, Adventures on the Red Planet, Martians, A story of Civilization en Mission to Mars 2049 zijn zo een paar van die titels die voorbij kwamen. Waarvan gek genoeg sommige titels direct al uitverkocht waren, waaronder Terraforming Mars, maar waarbij Mars 2049 geen kip wist te trekken op de stand. Heb helaas geen foto’s, maar stel je een droge rol bal voor met spelstukken erop. Ongeveer.

Van de diepste zee

scuba
Oceanos, de prachtige nieuwe titel van Iello trok echt alle ogen, met zijn cutie onderzeebootje en heftige kaarten waarvan de kleuren je tegemoet knalden. Maar ook Scuba, een titel van Nederlandse bodem, trok mijn aandacht. Zag er beter doordacht uit, wat zwaarder ook, maar minstens net zo blauw en ook met ontdekking van het zeeleven als basis. Bedacht door een echte duiker, met zelfs een versie voor echte duikers, waarbij er plotseling een drukmeter komt kijken. Net als in het echt dus. Helaas zonder handig DIY-duikbootje.

Naar de hoogste berg

mountains
Maar ook de hoogste bergen blijken nog steeds tot de verbeelding te spreken, te zien aan een 3D versie van een superpuntige berg, een prototype dat volgens de maker de ‘limited edition’ is van The Mountaineer, waarbij je echt om de berg heen moet klimmen en elkaar moet helpen de top te bereiken. Een minder aardig bergbeklimspel met een bizarre abstracte vormgeving, Summit, heeft een karmatrack waarop je punten kunt verliezen als je onaardig bent tegen elkaar. Dit spel heeft een competitieve en een coöperatieve versie die de ontwerper naar eigen zeggen zou kunnen spelen met zijn dochter van 6… tot hij met een grote grijns bekende dat je daar ook superonaardig je sherpa’s van de berg af kunt duwen – of zoiets, begreep niet helemaal wat er dan gebeurde maar iets vervelends voor de sherpa’s in ieder geval.

Ontsnappen uit het bekende

brain-box
En dan die escape rooms in een doosje! Ontsnappen uit een afgesloten hok was nog nooit zo spannend geweest en nu kan het ook met spel vanaf de tafel. Opgesloten zitten in je verbeelding en daar dan uit moeten komen, wat een superconcept. Of juist puzzelen om een locker te openen met de brain box, waarbij je voor een paar euro een poging kon wagen. En dat durfde ik uiteraard niet aan, al die mensen hijgend in je nek met een oplopende teller op de kast.. brrr. Stel dat ze erachter komen dat ik minder slim ben dan ik eruit zie, nee danku.

Onbegrensde fantasie

perfumer
Wie denkt dat alles al een keer is uitgevonden keek raar op, want ook bij deze Spiel wapperden de nieuwe spelmechanismen en rare thema’s je weer om de oren. Ruiken als onderdeel van een spel? Je neus als zintuig? Bij The Perfumer word je geacht geuren te herkennen en te matchen. Onmogelijk in mijn geval want van al mijn zintuigen staat mijn neus bijna onderaan, maar erg tof gedaan. Prachtig spel en jawel, er werd rekening gehouden met het verdwijnen van de geurstof door gelijk maar de vervanging erbij te verkopen.

foldit

Of dan Fold-it, het puzzelspel waarbij jouw spelstuk een stuk stof is dat je moet vouwen. Of een kaartspel waarbij je Japans kunt leren of een kaartspel waarbij je gedichten moet raden. Of IceCool, met de doos als spelborddoos-ding. Of A Dog’s Life, waarbij je je in moet leven in het leven van een hond. Over onbekende en onontgonnen terreinen gesproken.

dog-life

I love the unknown

En wat heb ik dan zelf gekocht? Maar een spel dit keer: Kanagawa. Damn, wat een mooi spel en ook nog van een van mijn favoriete spelontwerpers, Bruna Cathala. Ik mag daarin naar een schilderschool gaan en punten winnen met mijn creaties. Een nieuw en onbekend vak leren, jawel. Met bizar mooie pionnen in de vorm van schilderpotjes en een waaier als goodie. Review binnenkort!

kanagawa

Van al die 1200 spellen heb ik er maar een paar echt kunnen bewonderen. Dit jaar had ik maar een hectische dag en niet vier relaxte speeldagen. Maar deze ene dag heb ik genoten van al het onbekende, van de frisse spellenmakers die hun nieuwe spellen – vaak nog in prototype – stonden te promoten, van rare thema’s en gekke spelmechanismen, van de grote en van de kleine uitgevers, van de plastic zooi tot het duurzame hout met tinnen spelfiguurtjes. Het was een ontdekkingstocht, een blik in de hoofden van creatievelingen, een glimp van hun visie op het onbekende. Het was weer bijzonder.

Met dank aan de liefste zus van de wereld.

Facebook

Google+

https://www.gamifiedlife.nl/spiel-2016-into-the-unknown/
Twitter

Instagram

Bijdrage van: Inez

Nog geen berichten.

En, hoe denk jij erover?

GAMIFIEDlife

Gamifiedlife is een platform voor bord- en kaartspellen. Spellen zijn leuk, mooi, interessant, innovatief en dat moet iedereen weten!

Copyrightshizzle

Gamifiedlife is een site van Inez Groen, gehost bij www.bigbosswebhosting.nl en gemaakt op WP GamesZone/Themefuse.
Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC BY 3.0

Reviewexemplaren

Gamifiedlife houdt zich aanbevolen ook jouw games te recenseren. Stuur deze naar Postbus 326 5060AH te OISTERWIJK en je krijgt onze eerlijke en ongezouten mening :)

SchrijfMee!

Gamefreak? Auteur? Journalist-in-de-dop? Schrijf mee en help deze site geweldig te maken! Mail naar mail@gamifiedlife.nl.