Targi

Door op op Reviews, 3 More

Targi

Targi is een 2-persoonsspel van 999games en ideaal voor de vakantieperiode, als het buiten net zo hard vriest als in de winter en je zit te verkleumen op de camping (zomer 2016). Je kunt je fijn wanen in de woestijn, dromen van gesluierde exotische mannen op kamelen, groene oases, kleurige tentenkampen, nachten onder de oneindige sterrenhemel, de geur van zoete dadels en sterke koffie. 1000 en 1 nacht-type fantasieën, want alhoewel dit spel gebaseerd is op de Toearegs uit de Sahara, wordt er gehandeld met dadels, zout en peper en niet gesmokkeld met sigaretten zoals nu het geval schijnt te zijn (aldus wikipedia).

Handelen en opbouwen eigen rijk

TARGI startopstelling

Startopstelling – de rand ligt altijd vast, de handelswaar- en de stamkaarten liggen in het midden en wisselen per keer.

De spelers zijn elk het hoofd van een Toearegstam en door middel van handelen met zout, peper en dadels kom je aan goud, kun je je eigen stam uitbreiden en het hoofd bieden aan de struikrover die regelmatig es komt buurten.

Nu is het kopen van goederen, het handelen daarmee en je eigen rijkje uitbouwen niet een heel vernieuwend concept, de manier waarop je aan je spullen komt is wel lollig. De kaarten met de handelswaren en de stamkaarten (die je in je eigen imperiumpje wilt hebben) liggen in een tableau van 9×9 kaarten. Daaromheen liggen de randkaarten, sommige met handelswaar, sommige met acties en vier met een actie van de struikrover.

Targi-pionnen slim zetten

TARGI handelswaren en stamkaarten

Lekkere spullen om mee te handelen en stamkaarten voor in je rijk met extra acties of gewoon veul punten

Deze randkaarten fungeren als teller – de struikrover verplaatst iedere ronde een kaart naar rechts – en als locatie waarop je je Targi-pion plaatst. Je kunt 3 van die pionnen plaatsen en je krijgt de actie of de kaart op het kruispunt van je Targi-pionnen. Je krijgt dus alleen de goederen/acties van de randkaarten rechtstreeks, de andere moet je maar voor elkaar zien te krijgen door je Targi-pionnen slim te zetten zonder dat je tegenstander er voor je neus gaat staan.

Verzamelen, handelen, bouwen, repeat

TARGI fiches

Spullen! Goud, peper, zout, dadels, overwinningspunten en de startspeler-dinges. Geen idee wat het is, trouwens. Best mooi.

En dit is feitelijk het spel: je plaatst je Targi-pionnen, je verzamelt de goederen, de kaarten en de acties van de randkaarten en die op de 2 kruispunten die je hebt gemaakt. Je ontvangt goederen en stamkaarten die je in je eigen domein legt, betaalt elke 4e beurt een oplopend bedrag aan de struikrover en na 16 rondes is het spel gedaan, of als een van de spelers als eerste zijn eigen rijk van 12 kaarten afheeft.

Bezet de kruispunten

TARGI kruispunten

De Targi-pionnen zijn geplaatst in de rand. Blauw krijgt 2 stamkaarten, wit 1 stamkaart en 1 peper. Wit mag ook nog de actie Fata Morgana doen, terwijl Blauw vet wordt van de dadels.

Dat laatste is dan ook gelijk het leukst van het hele spel: het bouwen van je eigen rijkje. Je kunt daarmee nogal wat punten scoren, want de truc is om die stamkaarten te verzamelen die veel overwinningspunten opleveren of reeksen te maken van gelijke symbolen of juist 4 verschillende. De kaarten geven ook allerlei extra permanente bonussen en acties die je kunt uitvoeren en dat maakt het spel wel zo leuk. Zo mag je normaal niet je Targi-pion op de plek van de struikrover zetten, maar met een van de stamkaarten kan dat wel.

Maar ondanks dat bouwen leuk is, loop ik niet heel warm voor dit spel. Het is niet zozeer dat ik het thema niet heel bijzonder vind – er zijn wel meer woestijnthema-spellen met kamelen – maar meer dat ik moeite heb met de Targi-pionnen en het kruispuntgebeuren.

Je eigen woestijnrijk

TARGI je eigen rijk

Een mooi woestijnrijk! 4 Oases en 4 Bronnen zijn elk 4 bonuspunten.

Er is geen enkel geheim, dus je strategie is direct duidelijk. Als je eerste stamkaart een oase is, dan kun je er donder op zeggen dat je gaat voor de rest van de oases, en als die in een rij ligt en je zet je Targi-pion erboven, dan ziet je tegenstander dat ook, die weet precies wat je gaat doen, welke kaarten voor jou interessant zijn en kan daarop zijn eigen acties baseren. Een klier pikt dan alles van je af en een softie laat jou je gang gaan. Beide scenario’s zijn niet echt leuk. Ik had daardoor niet heel veel lol tijdens het spelen, en dat is jammer. Zo’n prachtig spel verdient wat meer liefde, maar ik vrees dat ik mijn woestijn-fix toch voortaan uit andere spellen haal.

TL:DR

Woestijn, goederen verzamelen, kaarten kopen voor in je rijk, punten verzamelen, open strategie, mooi spel, wat te serieus, nergens een chagrijnig kameel of iets anders waardoor je moet lachen.

• Mooi spel