Suburbia

Door op op Reviews, 2 More

Suburbia

Hoe saai is stadsplanning? Hoe oninteressant is het bepalen van de plek waar je nieuwe wijkgebouw moet komen te staan? Hoe slaapverwekkend is de keuze om wel of geen school aan te leggen in die zelfde nieuwe wijk? Gek genoeg, helemaal niet saai dus – tenminste, niet in dit spel. Suburbia, het betere Vinex-wijk tegelaanleg-spel is verdomd leuk.

Bouw je eigen VINEX-wijk

Je begint je wijk met wat woningen, een buurthuis en een fabriek.

In Suburbia bouw je je eigen suburb, je eigen wijk, je eigen ministadje. En jij mag als tyrannieke burgemeester helemaal zonder overleg met welk orgaan of bewonersvereniging dan ook, zelf bepalen hoe, wat en waar je wilt bouwen. Wil je een vliegveld naast een school? Dat kan. Kost je punten, maar het kan. Wil jij een vijver midden in je stad? Uiteraard kan dat, gewoon doen. Levert je in ieder geval cash op, en van dat geld kan je een casino kopen. Of een supermarkt, of een boerderij of een fast food restaurant of kantoor of… noem maar op.

Mmmm… kijken wat ik nu allemaal in mijn wijkje kwijt kan..

De algemene voorraad met de gebouwen (tegels) om te kopen, de doelen om te behalen en de bank met het geld.

Je koopt de gebouwen – hexagonale tegels – uit de algemene voorraad en legt ze in je eigen wijk. Je kijkt daarna welk effect de nieuwe tegel heeft, eerst van de tegel zelf, daarna de effecten op andere tegels in je eigen wijk tot uiteindelijk het effect op alle tegels van alle wijken van al je tegenstanders. Klinkt als rekenkundig excelsheet-puntenmanagement – en dat is het niet. Dit is precies de lol van het spel. Kiezen welk gebouw je wilt, welk effect je wilt bereiken, kijken wat een tegel oplevert, heerlijk.

Meer mensen, meer reputatie, meer inkomen, meer van alles

Het vordert al aardig in mijn wijk! Old McDonald has a farm, en die levert fijn extra reputatie op. Een meertje met wat chique gebouwen aan het water leveren veel geld op. Fijn dit.

Je wijk wordt groter en interessanter, levert meer inkomen en reputatie op en met reputatie trek je nieuwe mensen aan. Teveel nieuwe mensen en je inkomen en reputatie gaan omlaag, waardoor je weer iets nieuws aantrekkelijks moet bouwen om die weer op te krikken. Hoe abstract het spel er dan ook uitziet, het voelt echt als dit: een aantrekkelijke wijk bouwen die veel geld en reputatie oplevert. Ik zie de gebouwen dan ook echt voor me – en dat is best knap binnen deze abstracte exercitie.

Oerlelijk! Bah!

De scoretrack. Als rode balk overschrijdt ga je in geld en reputatie achteruit – dan groei je te snel. Moet je ook gebalanceerd doen, dat snap ik.

Het spel is namelijk echt oerlelijk. Ik heb daar altijd de pest aan, want schoonheid in spellen heeft naast dat het gewoon fijn is om naar te kijken ook de reële functie om je makkelijker te laten inleven in de wereld van dat spel. En met deze kale vormgeving word je daarmee niet geholpen. Kan je dus nagaan hoe goed het spel is, dat het in staat is je deze ervaring te laten hebben. Dat je je ongeacht het leggen van lelijke tegeltjes met cijfertjes, wat generieke plaatjes en wat tekst, helemaal diep into de cityplanning raakt met visioenen van torenflats met een McDonalds ernaast en je je dan afvraagt hoe een parkje daar tussen zou lijken. En wat voor effect dat dan heeft op je bevolking.

Wat voor type burgemeester ben jij?

Geheime doelen – wie ben jij? Wat wil jij bereiken in dit leven.. eh spel?

Om het spel nog wat spannender te maken heb je ook nog een geheim doel die je wilt bereiken met je wijk, of beter, wat voor type burgemeester jij wilt zijn. Wil je bekend worden in de grote stad als de milieuvriendelijkste wijkplanner? Bouw dan minder fabrieken dan die suffe gasten uit de andere wijken. Of wil je juist wel als ontwikkelaar bekend staan? Zorg er dan voor dat je de meeste kantoorgebouwen plaatst. Naast een tweetal openlijke doelen heeft dit geheime doel het effect dat de keuzes voor gebouwen een bepaalde richting op geduwd wordt en levert daarmee ook die concurrentie op met je tegenspelers.

Conclusie

Suburbia is een fantastisch spel, met name voor twee personen, die elkaar als stadsplanners in spe behoorlijk in de haren kunnen zitten, maar waarbij je ook heerlijk je eigen stadje kunt bouwen. Met een boetiekje naast een recyclingfabriek naast een middelbare school. Gewoon, omdat het kan.

Facebook

Google+

https://www.gamifiedlife.nl/all-review-list/suburbia/
Twitter

Instagram

The Good

  • Heerlijk bouwspel
  • Elke tegel heeft een effect op de anderen
  • Je leeft je echt in, je wijk wordt echt

The Bad

  • Vooral leuk voor 2 personen, minder met grotere groepen
  • ENORM lelijk! Foei!
  • Thema spreekt op eerste gezicht nou niet echt tot de verbeelding
8

Bijdrage van: Inez

Nog geen berichten.

En, hoe denk jij erover?

GAMIFIEDlife

Gamifiedlife is een platform voor bord- en kaartspellen. Spellen zijn leuk, mooi, interessant, innovatief en dat moet iedereen weten!

Copyrightshizzle

Gamifiedlife is een site van Inez Groen, gehost bij www.bigbosswebhosting.nl en gemaakt op WP GamesZone/Themefuse.
Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC BY 3.0

Reviewexemplaren

Gamifiedlife houdt zich aanbevolen ook jouw games te recenseren. Stuur deze naar Postbus 326 5060AH te OISTERWIJK en je krijgt onze eerlijke en ongezouten mening :)

SchrijfMee!

Gamefreak? Auteur? Journalist-in-de-dop? Schrijf mee en help deze site geweldig te maken! Mail naar mail@gamifiedlife.nl.