Splendor

Splendor

Splendor betekent overweldigende, briljante uitstraling, grandeur, glorie. Net als juwelen dat zijn. Juwelen zijn geweldige hebbedingen. Zoals een vriendin van me ooit zei: “Op een dag wil je geen sieraden meer, maar juwelen.” En zo is dat. Laat de ekster in je los, wees zo hebzuchtig als je kunt en duik in de wereld van de robijnen, smaragden, onyxen en diamanten met dit prijswinnende spel.

Met je vrienden moet je wandelen…

SPLENDOR overview

3 rijen kaarten om te kopen en de fiches die je daarvoor moet gebruiken. De kosten staan linksonder op de kaarten. De keuze is reuze!

In Splendor kruip je in de huid van een juwelenleverancier. Je mijnt de stenen, je verscheept ze, slijpt ze en uiteindelijk verkoop je ze – en dat alles voor prestige. En er kan er maar een de meeste prestige hebben. Zodra iemand 15 punten heeft, is het spel gedaan.

Dat in die huid kruipen moet je echter niet al te letterlijk nemen. Je verzamelt fiches (juwelen) en voor die fiches koop je kaarten. De kaarten liggen in drie rijen, waarbij de 1e rij het verzamelen van de stenen verbeeldt. Het zijn de goedkoopste kaarten, de mijnen. Op elke kaart die je koopt staat in de rechterbovenhoek een edelsteen afgebeeld. Op het moment dat je deze hebt gekocht en aan je verzameling hebt toegevoegd, is de edelsteen permanent in je bezit en kan je die als korting gebruiken voor de volgende kaart die je koopt.

SPLENDOR keuzes

Ik kan nu een kaart kopen voor 2 robijnen (1 uit mijn eigen reserve), 1 smaragd, 1 diamand en 1 goud als joker.

De tweede rij bevat duurdere kaarten en tonen beelden van de stenen onderweg in boten en karavaans en de slijpers en handelaars van de stenen – in feite het proces van ruwe steen naar glinsterende robijn. De laatste rij, met uiteraard de duurste kaarten, gaat over de eindbestemming, de steden waar de stenen verkocht worden. Als bonus liggen er nog een aantal kaarten van plaatselijke rijkelui naar je verzameling komen kijken – deze krijg je als je voldoende kaarten van bepaalde edelstenen verzameld hebt.

Simpele spelregels, dat dan weer wel

SPLENDOR juwelenkorting

Ha, mijn voorraad is groeiende! Als een soort Donald Duck zit ik op een onyx, smaragd en wel drie ! diamanten.

In je beurt mag je een aantal dingen doen: drie verschillende fiches of twee dezelfde pakken, een open kaart kopen of een goudstuk pakken (de joker) met een kaart die je gesloten voor je neerlegt. Pas als je deze kunt betalen, mag je deze in een volgende beurt neerleggen, en pas dan geldt ook de juwelenkorting die je krijgt. En die juwelenkorting is belangrijk, want met een maximum aan 10 fiches die je mag hebben haal je anders nooit de eindbedragen van de duurdere kaarten. Langzaam maar zeker bouw je dus aan je juwelenimperiumpje, om uiteindelijk zoveel prestige te krijgen dat jij die rijkelieden trekt en uiteindelijk die felbegeerde 15 punten haalt. En dat is het, clean and simple, als een goedgesneden diamant.

Hoor je die hersens kraken?

SPLENDOR rijkelieden

Rijke edellieden die niets anders eisen dan dat je bijvoorbeeld vier onyx en vier diamantkaarten hebt. Schijnt voor te komen in het spel, heb ik nog nooit meegemaakt.

Maar verkijk je vooral niet op deze simpele regels, dit spel is lastig! Want keuzes keuzes! Koop ik meer fiches en zo ja, van welke kleur? Drie verschillende, dan heb ik meer, of twee dezelfde, dan kan ik sneller een kaart kopen? Spaar ik tot ik 10 fiches heb, of koop ik zo snel mogelijk kaarten? Want dan krijg ik wel die juwelenkorting, maar duurt het weer langer voordat ik voldoende gespaard heb voor de volgende kaart? Of toch maar die joker kopen en die kaart waarvan ik verwacht dat iemand anders hem wil hebben?

Jij in je eigen glitterende universum

SPLENDOR robijnenkaarten

Er zitten wel 8 robijnmijnen in het spel, dus als een dolle gelijk de eerste de beste kopen is misschien niet het beste idee…

En dat is het spel, je hersenen breken over wat te doen, wat te doen. Er is bijna geen interactie met de andere spelers. Jij zit in je eigen glitterende universum constant keuzes af te wegen en in stilte te balen als iemand de kaart die jij op het oog had voor je neus wegkaapt. Want dat gebeurt, veel en vaak. En in mijn geval krijg ik het maar niet voor elkaar de juiste keuzes te maken. Ik vis doorlopend achter het net, spaar de verkeerde juwelen, koop de kaarten te duur (want er zitten meerdere varianten in van dezelfde kaart, allemaal anders geprijsd) en koop kaarten te snel uit angst dat anderen me voor zijn. Constante stress, en dat voor een spel waarbij geen echt juweel te bekennen valt.

Oh, die fiches!

SPLENDOR fiches

Mooie, prachtige, robijn-, diamant- en smaragdfiches

Niet dat Splendor een lelijk spel is, integendeel. De kaarten hebben aardig artwork, niets om over naar huis te schrijven, maar keurig. Het mooiste van het spel zijn echter de fiches, loodzware, oerdegelijke, fijn in de hand liggende, heerlijk geluid makende, authentieke pokerfiches. Ze vragen erom gestapeld te worden, door je handen te gaan, je ermee te laten pielen, totdat iemand roept of je nu eens van die dingen wilt afblijven want je maakt de rest van de spelers zenuwachtig. Maar ja, als dat je enige lol is tijdens zo’n sessie waarbij iedereen ongeveer 12+ punten heeft en naar een spannende eindstrijd gaat en jij er precies 3 hebt. Gun me die lol dan jongens, als de rest van de glorie mij doorlopend ontgaat.

SPLENDOR fiches from Gamifiedlife on Vimeo.

Het fantastische geluid van SPLENDOR fiches!

• Snel te spelen