Mice and Mystics

Mice and Mystics

Een team muizen gaat op pad om het koninkrijk te redden van de boze stiefmoeder Vanestra. Prins Collin en zijn dappere vrienden moeten de onderaardse gangen barstensvol vijanden als kakkerlakken, spinnen, duizendpoten en ratten zien te overleven, laat staan de enorme kater Brody die ze doorlopend in de weg zit. Een typisch sprookje, geweldig voor kinderen, verteld via het medium van een spel.

Een verhaal in spelvorm

MaM tuintegels

Muizen in de hoofdrol, op avontuur!

Helaas is het niet in het Nederlands. Toch wil ik dit bijzondere spel bespreken hier, omdat het een fantastische wereld schept waar kinderen volop hun fantasie kunnen loslaten en er zelf een rol in kunnen spelen. Zij bepalen waar het avontuur naartoe gaat, en dat is goud waard. Want wat is er nu leuker dan een verhaaltje voor het slapen gaan? Juist, een verhaal waarin jij de hoofdrol speelt en jij bepaalt waar het eindigt. Dus oogjes dicht en snaveltjes toe, oma is aan het woord.

… met wederom een nare stiefmoeder

MM tegels opzet h1

Het verhaal begint. Onze helden staan oog in oog met de vijand! Wat nu?

Mice and Mystics is een verhaal met spelelementen waarbij iedere speler een ander personage is. Een role playing game zo je wilt, maar dan eenvoudig genoeg voor kinderen, zonder overdaad aan regels, maar met de focus op het verhaal. Het verhaal is simpel. Zoals gezegd, een prins moet samen met zijn vrienden het kasteel redden van een boze stiefmoeder. Als stiefmoeder zijnde vind ik het altijd maar weer jammer hoe slecht we te boek staan, maar afijn, zoals iemand me ooit eens vertelde: ‘als je stiefmoeder geen heks is, is je leven geen sprookje’, dus laten we deze maar even voor lief.

Muizenhelden

MM helden

Onze helden die uiteraard stevig om zich heen meppen, maar ook gevoelig kunnen zijn voor allerlei nare spreuken.

Prins Collin en zijn kornuiten worden helaas aan het begin van het verhaal ontdekt en besluiten te veranderen in muizen. De vijand heeft dat echter door, dus verandert in ander klein gespuis, ratten onder andere. En dan blijkt klein zijn voor- maar ook serieus nadelen te hebben. Ratten, katten, kakkerlakken zijn plotseling enorm gevaarlijk.

Elk hoofdstuk een nieuw spel

MM chapter opzet

Elk hoofdstuk heeft een eigen opzet, eigen (extra) regels, schatten om te vinden en verhaalelementen die jij kunt voorlezen

Tijdens het spel speel je steeds een hoofdstuk van het verhaal met een einddoel. Elk hoofdstuk heeft een eigen opzet, een eigen duur, eigen vijanden en speciale regels. Het is dan ook aan te bevelen dat een volwassene het spel ‘beheert’, het hoofdstuk opzet, de extra regels goed kent en weet wat er gebeurt op specifieke momenten in het spel en, belangrijk, de verhaalintermezzo’s voorleest waarbij er keuzes gemaakt moeten worden. Zo kan het voorkomen dat je team door het gangenstelsel loopt en dan een enorm gekrijs hoort. Hongerige kakkerlakken overstromen de keuken en de kok kan het met haar bezem niet meer aan. Aan de spelers de keuze: help je haar, of niet? Als je helpt kan het team iets winnen dat helpt bij de rest van het avontuur, maar als je niet helpt houd je tijd over, waardoor de kans groter is dat je ook daadwerkelijk het eind van het hoofdstuk bereikt.

Elke muis uniek

MM TILDA

Tilda, onze genezer, met een startuitrusting van een ‘Mace’ (Goedendag op z’n Middeleeuws) en een borststuk van leer. Pittige tante dus!

Elk personage in je team, elke muis, is een uniek karakter. Prins Collin kan uiteraard goed vechten en is een echte leider, Maginos is de tovenaar en kan akelige spreuken loslaten op het ondergronds gespuis, Lily een boogschutter, Tilda een genezer – wat dat betreft niets nieuws onder de fantasy-zon. De bijbehorende miniaturen zien er prachtig uit. Nog beter als ze geschilderd zijn, maar persoonlijk maakt me dat helemaal niets uit. Het gaat om de fantasie, niet om een benadering van de werkelijkheid.

Dobbelen, dobbelen

MM dobbelstenen

Dobbelstenen spelen de hoofdrol: het getal geeft aan hoeveel je mag lopen, zwaardje is aanvallen, schild verdedigen, boog hoever je kunt schieten, sterretje of je iets kunt vinden of niet en uiteraard de kaas. Knap hoeveel er op 1 dobbelsteen kan!

Spelen is simpel en veel van wat je kan doen hangt af van dobbelstenen: hoeveel je mag bewegen op een tegel, wat de uitkomst is van een gevecht, wat je kan vinden als je zoekt, hoe snel het spel gaat. En dat is alles: je bepaalt als team wat er moet gebeuren, wie welke vijand aanvalt, wie zoekt, wie de volgende tegel ontdekt. Je rolt met je dobbelstenen, et voilà, ziehier de uitkomst van je keuzes.

Kaas bepaalt hoe laat het is

MM bord kaas initiatief

Een halfvol kaaswiel, dat schiet al op! Rechts liggen de kaarten van de helden en de vijanden, dit geeft de volgorde van de beurten aan. Balen, na Nez mogen gelijk de ratten…

Timing is echter wel belangrijk, je kan niet even lekker lang rondhangen in het spel. Zodra de laatste vijand van een tegel verslagen is komt er steeds meer kaas op het kaaswiel. En als het kaaswiel vol is, komt er weer een nieuwe ronde vijanden, plus de teller gaat vooruit en heb je minder tijd om het hoofdstuk af te krijgen.

Knap ingewikkeld

MM tokens

Tokens die horen bij de kaarten of bij een specifiek onderdeel van een verhaal.

Feitelijk is het een heel eenvoudig spel, en voor sommigen dus te eenvoudig – althans, te eenvoudig als je ervaren bent in dit type spellen. Als je dit voor het eerst doet, is het behoorlijk wat lees- en leerwerk voordat je doorhebt wat er precies gaande is. Mocht je dit moeite willen nemen, dan merk je al gauw dat wat het spel leuk maakt het verhaal plus de interactie is die je hebt met elkaar. Elk heb je je eigen krachten en draag je op je eigen manier bij om verder in het verhaal te komen.

Prachtig spel

MM enemies

De vijanden! Zo al akelig genoeg, maar met een ‘onderzettertje’ nog gevaarlijker.

Het spel ziet er ook nog eens fantastisch uit. De tegels zijn prachtig vormgegeven, de miniaturen mooi. De spullen die je kunt verzamelen in het spel zijn grappig gedaan en passen volledig in het thema. Wat te denken van kattenkruid waarmee je in een klap Brody kunt verslaan? Of een harnas van walnoot waarmee je sneller uit het water kunt klimmen? Een zwaard van een naald die extra verdediging geeft, een betoverde boog waarmee je extra kunt schieten? De objecten zijn lollig en volledig passend in het thema, zoals de druif die je als projectiel kunt gebruiken als je de bijbehorende vork hebt.

Speciale krachten

MM abilities

Eigenschappen! Als de muizen beter en ervarener worden, kunnen ze na betaling van kaas kiezen uit deze eigenschappen, voor elk type muis wat wils.

Elke muis wordt ervarener en met meer ervaring komen meer speciale krachten los, waar je uit kunt kiezen. Zo kan Maginos voor slechts een beetje kaas onzichtbaar worden of Tilda extra geneeskrachten krijgen. En kaas als betaalmiddel, hoe lollig en thematisch is dat? En als je echt volle ervaring wilt, voor een paar euro kan je de verhalen voorgelezen krijgen. Prachtig en enorm geschikt voor spelen met een groep (niet te jonge) kinderen.

Veel leeswerk

MM kaarten

Zoek en gij zult vinden, kattenkruid, ringen, wapens of een onverwachte akelige wending in het verhaal…

Totdat je je realiseert dat alles in het Engels is, de kaarten vol staan met teksten, de verhalen voorgelezen moeten worden, dat de opnames in het Engels zijn. En dit is echt enorm jammer. Ja, het spel is ontwikkeld door Jerry Hawthorne van PlaidHat Games om zijn dochter aan het lezen te krijgen, heel fijn, maar voor ons Nederlandse kinderen werkt dat dus helemaal niet. Je moet zelf erg goed in Engels zijn wil je alles makkelijk voor ze kunnen vertalen, en dat haalt een groot deel van de lol weg. En het spel is te simpel en te kinderlijk om te spelen met andere volwassenen. Want wie wil nu elk moment een verhaaltje voorgelezen krijgen van dit niveau? Prima voor kinderen, maar een literair hoogstandje is het niet.

MM lily vs brodybillie

Billie aka Brody, de gevaarlijke rode kater die onze muizen doorlopend in de weg zit. Zie Lily linksonderin dapper haar boog richten op het grote gevaarte!

Wat dat betreft is dit spel een rare combinatie van hardcore role playing game-elementen met al het jargon, de regels, het dobbelen, de spelmechanismen die daarbij horen, met een eenvoudig, zelfs kinderlijk verhaal, weinig echte keuzes die je kunt maken los van het dobbelen. Maar mocht je bereid zijn dit type spellen te willen leren en een fikse lading on-the-spot vertaalwerk te doen, dan is het zeker de moeite waard om je kinderen mee te slepen in de ondergrondse wereld van muizen en mystieke memorabele momenten.

• Veel interactie, met elkaar vorm je het verhaal
  • De muizen, de vijanden, de dingen die je kunt vinden en kunt doen, het klopt allemaal
  • Geweldig om met kinderen te spelen