Koehandel

Koehandel

Ik herinner het me als de dag van gisteren. In groep 8 ging ik regelmatig met mijn vriendinnetjes naar het lokale wijkgebouw. Daar werd elke vrijdagmiddag een spelletjesmiddag georganiseerd. Deze collectie spellen was op z’n minst indrukwekkend te noemen. Er was één spel dat direct onze aandacht trok: Koehandel. De spellendoos an sich scoorde al meteen pluspunten. De illustratie van een geïrriteerde gans en ongeïnteresseerde koe gaf direct lachgarantie.

1.1

Wie bied er op dit slanke varkentje? Eenmaal, andermaal?!

Bij het openen van de spellendoos en het pakken van de kaartjes ging het lachen schaamteloos door. Er zitten 10 verschillende jolige dieren in het spel. Het kaartspel is eenvoudig en te spelen met 3 tot 5 mensen, met de leeftijd van 10 tot 99 jaar. Maak je over-over grootmoeder van 100 asjeblieft niet te enthousiast. Zij mag volgens de makers van het spel absoluut niet mee doen. Flauw hoor.

Veilen, onderhandelen, bluffen

KOEHANDEL kaarten in hand

Je krijgt er zelfs een gratis vliegje bij!

Alle spelers krijgen bij de start hetzelfde geldbedrag. De stapel met dieren wordt ondersteboven op tafel neergelegd. Elke beurt wordt er een dierenkaartje omgedraaid. Als boer moet je zoveel mogelijk kwartetten verzamelen van verschillende dieren. Dit doe je door te veilen, te onderhandelen en te bluffen. De chaotische kip is bijvoorbeeld 10 punten waard, terwijl het paard 1000 punten waard is. Wanneer alle dieren van de stapel zijn geveild, wordt er onderling geveild en gestreden. Alle dierkwartetten moeten op het einde van het spel bij de spelers worden ondergebracht. Daarna worden alle verzamelde kwartetten bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd naar het aantal kwartetten. Niet geheel verrassend, maar ik vermeld het voor de zekerheid even: degene met de meeste kwartetten heeft gewonnen. Is het zo eenvoudig? Jazeker. Zelfs een ongeletterde boer kan dit spel spelen.

Waren we elkaar nou vergeten?

KOEHANDEL geld

Please, use it wisely…

Ik vond het spel geweldig leuk. Maar na mijn vertrek bij de spelletjesmiddag hebben Koehandel en ik elkaar nooit meer gezien. Je herkent het vast wel, zo’n vroegere vriend die je toevallig tegenkomt op straat en dan blijkt dat je nog zoveel gemeen hebt. Mijn vriend stelde me een aantal jaar geleden opnieuw voor aan Koehandel. En jeetje, wat hadden we elkaar gemist. Tien jaar later hadden we elkaar eindelijk weer gevonden. Er was alleen één ding veranderd: ik was ontzettend competitief geworden. En dan is Koehandel een pittig spel.

De boer op gaan

4.4

Met vrienden moet je wandelen, niet handelen…

Kun je slecht tegen je verlies? Denk dan asjeblieft twee keer na voordat je dit spel uit je kast trekt. Ik herhaal. Denk twee keer na. Koehandel is een eenvoudig spel, maar zeker niet minder zenuwslopend. Met een stel fanatieke en tactische vrienden haal je het beste en het slechtste uit iedereen naar boven. Wanneer er een winnaar is, wordt de pijnlijke stilte maar al te zichtbaar. Wanneer je verliest gaat de ellende door merg en been. Snel wordt daarop het argument: ‘Ik had pech, jij had echt veel geluk!’ in de groep gegooid.

Laten we eerlijk zijn. Ja, bij dit spel speelt geluk een grote rol, maar het kiezen van een strategie en het aanpassen van je strategie op het verloop van het spel… Dát is belangrijk. Een verkeerde keuze, ook al is deze klein, zal meedogenloos worden afgestraft. Schud de kaarten maar vast opnieuw, want revanche is vanzelfsprekend. Dat is ook niet gek, want het spel duurt 45 tot 60 minuten. Denk je goed na voordat je met je vrienden aan Koehandel gaat beginnen?

• Combinatie van strategie en geluk
  • De onverwachte wendingen maken van dit spel een echte nagelbijter
  • Bluf je suf