King of Tokyo

Sta je net lekker op een flatgebouw in Tokyo, krijg je een Electric Carrot om je oren. Hop, moet je verplicht een van je energieblokjes afstaan aan dat irritante robot-konijn. Cyber Bunny mag er schattig uitzien, maar met evoluties als Decoy Bunny (leg de kaart af en kom zonder schade de beurt door) en de Lupine Power Blade (activeer met 2 energie en hop, je brengt niet alleen je tegenstanders 1 extra schade toe, maar je krijgt ook nog voor elke mep die je rolt een extra energie) is het een monster om rekening mee te houden. Zoals eigenlijk met alle monsters in King of Tokyo. King of Tokyo – het Yatzee-style dobbelspel – maar dan leuker, mooier, met meer humor en monsterlijker.

KoT-game-overview-1

Vechten om controle over Tokyo

In King of Tokyo vecht je met een lading monsters om controle over de stad Tokyo en met meer dan 4 spelers ook om Tokyo Bay. Niet dat Tokyo, te zien aan de brandende gebouwen, nu zo begerenswaardig is, maar toch. Je ultieme doel als monster is of als eerste 20 punten te halen, of als laatste over te blijven. Met 6 unieke dobbelstenen ga je het gevecht aan – je mag 3x gooien, je bepaalt zelf wat je houdt aan het eind van die 3 worpen: klauwtjes waarmee je andere monsters om de oren mept, bliksemflitsen die energie in de vorm van groene blokjes opleveren, cijfers die in combinaties punten opleveren en hartjes die, je snapt ‘m, wat van die schade kunnen herstellen die anderen jou hebben aangedaan. Snel, simpel. Aan punten kom je door het gevaarlijke Tokyo bezet te houden – niet makkelijk, want alle andere monsters kunnen je van het bord afmeppen en genezen kan alleen buiten Tokyo – en door het spelen van kaarten.

KoT-Cards

Een extra hoofd, wie wil dat nu niet?

En die kaarten zijn nu precies wat deze game uittilt boven een simpel potje Yatzee. Uit het aanbod van drie kaarten kun je tegen betaling van energieblokjes zoveel kaarten kopen als je wilt. Kaarten leveren punten op, allerlei extra aanvallen, extra dobbelstenen, extra hartjes, maken dat je schade kunt negeren, noem maar op. Het artwork is ronduit fantastisch en het team dat deze game heeft bedacht moet toch regelmatig onder de tafel hebben gelegen van het lachen. Zo koop je voor 7 energie een extra hoofd, dat een extra dobbelsteen oplevert, voor 3 energie ben je een slaapwandelaar geworden die elke keer voor 3 energie 1 punt verdient of regel je voor 5 energie extra hersenen waardoor je elke speelbeurt een keer extra mag werpen.

IMG_5740

Horror vs Panda cuteness

Als je al een kritiekpunt kan hebben op dit superlollige dobbelspel, is het misschien wel dat de basisgame te simpel is – het maakt namelijk niet uit met welk monster je speelt, of dat nu THE KING, Kraken, Meka Dragon of GigaZaur is. Dat Richard Garfield een man met een plan is blijkt uit de twee uitbreidingen die er op dit moment zijn: Power Up! en Halloween. Deze uitbreidingen leveren je extra monsters op, de uberschattige Pandakai – totdat je z’n bloeddoorlopen ogen ziet – en de horrormonsters Boogie Woogie en Pumpkin Jack.

KoT-halloween

Evolutie zoals Darwin het niet bedoelde…

Maar die monsters zijn bijzaak, het belangrijkste spelveranderende onderdeel zijn de evolutiekaarten. Dit zijn monsterspecifieke kaarten, evoluties die jouw monster kan doormaken (zowel tijdelijk als permanent), waardoor het plotseling wel uitmaakt welk monster je kiest. Kies je voor dominantie, psychologische oorlogvoering, hoog testosteron en meppen op je borst? Kies dan voor THE KING met evolutiekaarten als Chest Thumping (verdrijft bij een aanval de huidige bezetter uit Tokyo) en Alpha Male, levert per aanval een extra punt op. Of houd je het liever wat subtieler (lees: gemener) met Cyber Bunny’s Decoy Bunny (leg de kaart af en je loopt geen schade op) of roep je als het laffe buitenaardse wezen dat je bent Alienoids’ buitenaardse vriendjes of technologie te hulp met Mothership Support, waarbij je zelfs in Tokyo voor energie schade kunt herstellen.

Evolutiekaarten maken van papieren plaatshouders levende monsters met karakters en unieke eigenschappen waardoor je anders gaat spelen. Dat er bij het Halloween Collecter pack ook nog mooie oranje dobbelstenen zitten en nog een extra type algemene kaart om te spelen, Costumes, is leuk meegenomen, maar de evolutiekaarten tillen de game naar een hoger niveau.

IMG_5742

King of Tokyo is snel, simpel, licht strategisch door de evolutiekaarten en superlollig. Klein nadeel: je kan er heel snel uitliggen, maar gebruik dan je tijd om de overgebleven monsters uit te joelen of aan te moedigen, net hoe je pet staat. En als je niet genoeg kan krijgen van King of Tokyo, Richard Garfield heeft een opvolger aangekondigd, King of New York. Zelfde principe, maar met meer mogelijkheden – je schijnt beroemd te kunnen worden en je kunt meerdere plekken in New York bezetten, waarbij Manhattan de belangrijkste is. Monsters uit King of Tokyo kan je gebruiken, maar er zijn wel unieke kaarten voor New York. In de Halloween-uitbreiding zat al een exemplaar. Who knows, wie weet hoe leuk dit gaat zijn? Hoop in ieder geval wel dat er ook nog uitbreidingen komen voor King of Tokyo. Beetje sneue titels anders, Expansion Pack 1 en Collecter Pack 1 als er geen nummers 2 en 3 komen.

• Snel, simpel
  • Prachtig artwork
  • Humor