Imperial Settlers

Door op op Reviews

Imperial Settlers

Het schijnt dat Genghis Khan en nog 10 Aziatische mannen die leefden tot zo’n 4000 jaar geleden eigenhandig verantwoordelijk zijn voor miljoenen nabestaanden. Deze hardwerkende, gebiedsveroverende mannen hebben het adagium ‘gaat heen en vermenigvuldigt u’ letterlijk en serieus opgevat. Maar wat wil je ook als elk nieuw gebied plus volk dat je verovert nieuwe vrouwen, lees kinderen, oplevert? Dan schiet het wel op met dat verspreiden van je dna.

Gaat heen en vermenigvuldigt u

IMPERIAL-SETTLERS overzicht

Jouw rijk: je eigen kaarten liggen links, de gemeenschappelijke kaarten die je hebt gebouwd rechts. Op je eigen bord zichtbaar wat je krijgt per ronde, wat je mag bewaren en en hoe je mag ruilen. En op de achterkant de mannelijke variant van je volk.

In Imperial Settlers is dat precies wat je doet: je gaat heen, je vermenigvuldigt je, je vernietigt alles op je pad als een stel sprinkhanen door een door droogte geteisterd Afrikaans land, onderwijl es eens een tempel bouwend voor een duistere god en alles bevechtend wat beweegt. In dit geval zijn dat de Romeinen, de Egyptenaren, de Japanners en eventueel die rare lui van Atlantis. Alle overeenkomsten met werkelijke historisch gebeurtenissen houden daarmee op, maar dat maakt niets uit in dit uberlollige spel.

4 Volkeren, 4 strategieën

IMPERIAL-SETTLERS volkeren

De vier volkeren van het basisspel. Mind you, er komen meer volkeren om uit te kiezen. Joy!

Je begint met het kiezen van een volk. Elk volk speelt anders, heeft een eigen set met gebouwen. Die gebouwen bouw je in je eigen gebied en leveren sowieso twee overwinningspunten op maar vooral ook een hoop extra’s, zoals spullen bij de productiegebouwen, permanente bonussen bij de feature-gebouwen en acties bij de – jawel – actiegebouwen. In de typen acties zie je al snel waar een bepaald volk goed in is. Het zal je inmiddels niet verbazen dat de barbaren vooral veel bonuspunten krijgen voor het kapotmaken van andermans gebouwen en dat het enige goed dat ze mogen bewaren aan het eind van een ronde al hun verzamelde barbaartjes zijn, oftewel al die kindertjes die ze geproduceerd hebben. De rest levert deze netjes weer in, maar mag bijvoorbeeld al het goud houden, zoals de Egyptenaren. Dit volk bouwt de meest fantastische bouwwerken zoals sfinxen en piramides, maar heeft daar echt veel goud voor nodig. En stenen. De Romeinen mogen de zwaardjes bewaren, en met de zwaardjes kan je andermans gebouwen afbreken – lees veroveren – zoals het de Romeinen van weleer betaamde.

Los gaan op supergebouwen

IMPERIAL-SETTLERS spullen

Stuff en scorebord

En oh wat is dit een leuk spel. Sowieso ben ik dol op het uitbouwen van je eigen rijk, om een economie-tje op gang te krijgen. Die Egyptenaren, mijn favo-volk, hebben nogal wat stenen nodig voor al die wereldwonderen die ze produceren, maar daar heb ik dan geld en slaven voor nodig uiteraard. Het is enorm bevredigend om dat productiemachientje op gang te krijgen en elke ronde steenvrachten en goud binnen te hengelen om daarna helemaal los te gaan op de Tempel van Ra of iets anders leuks dat je kunt bouwen.

Wat nou schattig! Spannend en gevaarlijk…

IMPERIAL SETTLERS kaarten

Twee soorten kaarten, de gemeenschappelijke en die van je eigen volk. Elk hebben productie-, feature en actiekaarten.

Het feit dat je ook andermans gebouwen kunt slopen maakt het spel daarnaast ook nog eens enorm spannend en gevaarlijk. Met 1 zwaardje kun je een gebouw uit je eigen hand slopen en daar goederen voor krijgen, heel handig om van je te dure gebouwen af te komen, maar met 2 zwaardjes kun je een gebouw van een ander volk te lijf gaan. En als die zijn gebouw niet goed verdedigd heeft op wat voor manier dan ook, is het bye bye prachtig huis en leuke producten/features/acties. Als schrale troost krijg je dan wel een stukje hout (en dat is niet weinig in dit spel) en je mag van je gebouw een ‘foundation’ maken – je legt ‘m op de kop en kunt ‘m gebruiken om een van je eigen gebouwen te bouwen. Je blijft dus niet achter met lege handen, maar oh wat voelt het kut om iets te verliezen uit je rijkje!

IMPERIAL-SETTLERS deals

Had ik al gezegd dat je ook je kaarten kunt gebruiken om deals te maken? En dat die iedere ronde spullen opleveren?

Het levert het spel in plaats van een vredig ‘kijk mij eens een leuk gebiedje opbouwen en fijn economietje draaiende houden’ tot een ‘mijn god wat gaat ie doen met al die zwaarden oh help ik heb net dit fantastische actiegebouw geplaatst en als ie maar van mijn rijk afblijft’. Argwaan en stress, dat levert het op, en die extra spanning maakt dit tot een superspel. En uiteraard kun je ervoor kiezen wat vredelievender te spelen, uiteraard kan dat. Tot mijn grote schande moet ik bekennen dat ik dat ook wel eens doe, vooral in een 2-spelerspel. Je wilt per slot van rekening ook gewoon nog naar huis kunnen en heengaan zonder constant achterom te kijken of een Barbaarse Horde achter je aan komt met plannen tot vermenigvuldiging.

TL;DR

IMPERIAL SETTLERS Japan

Mooi he? Dat Japanse volk met mooie rode kaarten. Laat je niet misleiden, dit is een van de lastigste volkeren om goed te spelen.