Fungi

Fungi

’t Is dik november, vandaar wat aandacht aan een typisch herfstspel: Fungi. In dit 2-persoonskaartspel verzamel je paddenstoelen – jawel – in allerlei soorten en maten om die vervolgens te bakken met lekkers als boter en cider. Ik krijg trek terwijl ik het opschrijf! Helaas is het niet zo makkelijk aan die paddenstoelen te komen en moet je soms diep het bos in om de juiste bij elkaar te krijgen. Nog even los van de giftige die je soms tegenkomt of de nachtelijke wandelpartijen die je ervoor over moet hebben. Don’t try this at home dus.

overzicht-bos

Het bos! Waar je met je voetjes staat is het bos waarin je gewoon loopt, de rest van het bos is zo diep dat je takken nodig hebt om de paddenstoelen te pakken.

Diep het bos in

In het midden ligt het bos: een rij van 8 kaarten met paddenstoelen, los rondzwervende pannen, mandjes en voedselwaren als boter en cider. De dichtstbijzijnde kaarten, herkenbaar aan de laarsjes, zijn zo op te pakken; voor de rest van de kaarten (die in het diepe bos liggen) heb je toch echt een stok nodig. Die koop je door paddenstoelen te verkopen, en hoe dieper in het bos, hoe meer stokken je nodig hebt. De kaarten houd je in je hand totdat je een aantal van dezelfde soort hebt verzameld, een pan hebt en je eindelijk je kookkunsten kunt botvieren. Hoe zeldzamer de paddenstoelen, hoe waardevoller ze zijn. Degene met de meeste pannen met paddenstoelen wint.

paddenstoelen

Paddenstoelen! Eetbare, maar ook giftige. Met netjes de Latijnse benaming. Dat je soort van ook nog iets leert tijdens het spelen.

Knap lastig

Dat lijkt makkelijk, maar dat is het niet. Je weet precies hoeveel paddenstoelen er van een bepaalde soort in het spel zitten, dus als jij die zeldzame maar oh zo smakelijke cantaloupe wil scoren, zul je soms diep het bos in moeten – en dat betekent kaarten (lees paddenstoelen) verkopen voor stokken. En daarmee geef je paddenstoelen op die je anders mooi had kunnen bakken. Met wat boter. En wat cider. En dus punten krijgt. Korte termijn versus lange termijn keuzes dus, en dat maakt het interessant maar ook lastig. Zo ben je makkelijk een uurtje bezig met een spel dat oogt als een simpel kaartspelletje.

nachtpaddenstoelen

Nachtpaddenstoelen! Lastiger te vinden, dus meer waard. Heeft niemand je ooit verteld dat je ’s nachts niet moet dwalen in bossen?

Verschuiven en verschuiven tot je een ons weegt

En ook al doet het spel nog zo zijn best om jou het gevoel te geven dat je in een bos loopt met je mandje, heel pittoresk je paddenstoeltjes verzamelt en ze bakt op een open vuur Jamie Oliver-style, het lukt nooit helemaal. De kaarten zijn mooi en de uitstraling is volop herfst met de juiste mix van kleuren en illustraties, toch is het constante verschuiven van de kaarten een dikke vette afleider. Na elke beurt verschuift de kaartenrij, met vaak meerdere kaarten. Je bent doorlopend met die rij bezig en daardoor wordt het veel mechanischer dan had gehoeven. De spelmakers onderkennen dit waardoor er een alternatieve manier in de spelregels is opgenomen waarop je de kaarten in het midden kunt leggen – maar toch.

tools

Tools of the trade: tak om paddenstoelen uit het diepe bos te halen, je mandje, je pan en de boter en cider. Ik krijg honger.

Geen greintje humor

Zo raak je te weinig geïnvesteerd in het thema, dat bovendien ook nog lijdt onder het feit dat er nergens een greintje humor te bekennen is. En bloedserieus door een bos sjokken met meerdere manden aan mijn armen om in dodelijke stilte champignons te verzamelen, is geloof ik niet echt mijn ding. Geen grapjes in de tekst, geen geintjes in de illustraties, geen zelfspot, niets om over te lachen. Het levert een 2-persoons spel op waarbij je verzamelt, kaarten verschuift, een pan speelt met wat champignons, en weer doorgaat. En dat allemaal in stilte waarbij je aan het eind van het uur blij bent dat de stapel op is en je je punten kunt tellen.

gevulde-pannen

Nu heb ik toch best wat paddenstoelen weten te bakken! Toch wel voor zo’n 25 punten. Die boter en cider tikken best aan, behalve dat je nooit zoveel paddenstoelen weet binnen te harken…

Hoe mooi dit spel ook is en hoe interessant dit herfstthema, ik wil ook lol hebben tijdens het spelen. Dat miste ik volledig.