Discoveries. The Journals of Lewis&Clark

Discoveries. The Journals of Lewis & Clark

Hebben die jongens Lewis & Clark zo hun best gedaan om Fort Clatsop te halen in hun expedities, moeten ze er alweer op uit in dit dobbel-vervolg op Lewis&Clark: Discoveries. Met weer dat fantastische artwork, weer dat kijkje in de geschiedenis van het Noord-Amerikaanse continent, weer die ontdekking, maar nu abstracter en wat minder thematisch met dobbelstenen. En ik hou van dobbelstenen.

Nieuwe planten, dieren, stammen, van alles!

DISCOVERIES overzicht

In Discoveries draait het allemaal om – je raadt het al – ontdekkingen. Onze brave ontdekkingsreizigers hebben nog steeds niet het Noord-Amerikaanse achterland ontdekt en zijn nog druk doende alles in kaart aan het brengen, in opdracht van President Jefferson en met hulp van de lokale bevolking. Het doel van de expeditie is zoveel mogelijk kennis te verzamelen en te noteren in je dagboek (of ‘journal’): de gebieden waar je doorheen reist, de nieuwe planten en dieren en de stammen die je onderweg tegenkomt.

DISCOVERIES-dobbelstenen

Om je ontdekkingen te kunnen doen – oftewel de Discovery-kaarten te spelen – reis je door het land en maak je kennis met Indianen-stammen, zowel vriendelijke als terughoudende. Dit alles kost dobbelstenen, die van jezelf, die van de stammen of zelfs die van je tegenstander. Gespeelde dobbelstenen komen in het kamp terecht en kunnen vandaar weer teruggehaald worden – dat is dan wel gelijk een gehele beurt.

Een goede buur…

DISCOVERIES-overzicht eigen bord

Tijdens je reis verzamel je discoveries en stammen die permanente acties geven – en die zijn echt een stuk beter dan de acties die je al hebt. Zo kun je met een hoefijzer-symbool op je eigen expeditiebord slechts 2 rivieren reizen, met de terughoudende Wasco-stam toegevoegd aan je expeditie worden dat er plots 4 rivieren. Wat dat betreft is het spel uberthematisch; hoe meer je kennis maakt met de lokale bevolking, hoe meer je wordt geholpen en hoe sneller je je ontdekkingen doet.

DISCOVERIES-kaart dobbelstenen

Die ontdekkingen worden eenvoudigweg weergegeven op een kaart met de afstand die je moet bereizen, de hoeveelheid stammen die je daar onderweg tegenkomt en eventueel de planten en dieren die je vindt. Dit maakt het reizen wel heel abstract en dat is wat minder geslaagd. Het vermindert het gevoel van verkenning – zo thematisch als de kennismakingskaarten met de stammen zijn, zo kaal zijn de ontdekkingen. En dat is jammer, want daar ging het per slot van rekening ook om. Ik had graag wat willen leren over de flora en fauna van de reis die Lewis & Clark gemaakt hebben, maar misschien ben ik de enige nerd die houdt van dat soort dingen.

Erg abstract

DISCOVERIES-kaart dobbelstenen links

Het gooien met dobbelstenen blijft altijd leuk, maar het echt kunnen doen van die ontdekkingen vergt wel wat planning, waardoor mensen met AP (= analysis paralysis, oftewel keuzestress) lang… lang… lang… kunnen nadenken over hoe ze het beste hun dobbelstenen kunnen inzetten. Ikzelf heb daar nooit last van, maar dat kan een van de redenen zijn waarom ik nooit win. Je moet wel echt houden van het gepuzzel, want je hebt helaas nooit echt het gevoel dat je op expeditie bent, dat je echt iets ontdekt, dat je maagdelijk terrein ontmaagt, dat je nieuwe kennissen, liefdes, ziektes en spannende vergezichten vindt.

DISCOVERIES-discoveriekaarten

Maar die vergezichten, dat lukt wel. Ondanks dat gepuzzel en de abstracte benadering van het spel is dit wel weer een prachtig spel. Net als het voorgaande spel van Lewis & Clark barsten de kleuren van het karton af, is het artwork fantastisch en is het alleen al wat dat betreft een aanwinst voor je collectie.

• Zo mooi.. zo ontzettend mooi...
  • Dobbelen is leuk
  • Gebaseerd op echte mensen, echte verhalen