Caverna

Door op op Reviews

Caverna

De boerin uithangen is niet mijn ding. Ik ben niet voor niets Friesland uitgevlucht. Opgegroeid op echt platteland maakt het virtuele platteland gelijk een stuk minder aantrekkelijk. Prachtig hoor, koeien, schapen en geiten, maar dan op een afstand graag. In iemand anders tuin bijvoorbeeld. Wat een lol, groente planten en wachten tot je kunt plukken, schoffelen, harken, voeren, slachten, yuk. FarmVille of Hayday of andere boerderij-simulatiespellen vond ik dan ook maar stom. Tot Caverna. Caverna blijkt plots enorm leuk te zijn, en laat dat nu ook een soort van boerderij-simulatie te zijn. Met een grot dan wel, met erts en robijnen, met honden en ezels, wilde zwijnen en hopen lollige kamers om je kinderen in te stoppen.

CAVERNA review jouw plek

Jouw plekje, je eigen knusse thuis: een paar hectare bos om om te ploegen en een grot om uit te hakken. Wat wil je nog meer?

Kick-ass grotkabouter

In Caverna ben jij dan ook geen gewone boer, maar een heuse grotkabouter. Een kick-ass dwerg die op expeditie gaat, wapens smeedt, grotten uithakt, kinderen verwekt, zijn gezin onderhoudt, honden fokt, hekken en stallen bouwt en ondertussen knuffelt met schapen. Een serieus coole dude, die zijn zaakjes goed voor elkaar heeft, althans, daar mag jij voor zorgen. En dat doe je in 12 ronden, waarbij je hakt, hamert, bouwt, zaait, oogst door middel van het uitzetten van je dwergen/werkers op die activiteiten.

CAVERNA keuzes op bord

Het bord met activiteiten waaruit je dwergen kunnen kiezen: wil je je bos omkappen? Kies dan voor de actie Ontworteling, waarbij je 2 hout krijgt en een weiland met akker. Of ga je gelijk in je grot aan de slag? Kies dan voor Ertswinning.

Kies activiteit en go!

Je begint met twee dwergen, maar vanaf ronde 4 komen er kleintjes bij, die groot worden en al gauw meehelpen de onderneming draaiende te houden. En wat dat betreft is het een simpel spel. Het uitleggen van de spelregels zou dan ook in een halve minuut gedaan moeten zijn: hier heb je twee dwergen, daar liggen de activiteiten, kies er een, voer die uit en de volgende mag, tot iedereen is geweest. Zo. Was alles maar zo simpel.

CAVERNA fases op bord

12 Rondes, 4 fasen. Vanaf ronde 3 heb je aan het eind een oogstfase en moet je voedselpunten betalen voor je dwergen. Vanaf ronde 4 kan je extra dwergjes maken, die uiteraard ook moeten eten later. De oogstfases worden vanaf ronde variabel, dan weet je niet wat er gaat gebeuren…

Keuzestress

De werkelijke moeilijkheid ligt ‘m in het woord “kies”, want dat is oprecht makkelijker gezegd dan gedaan. Er is nogal wat te kiezen. Wil je dieren? Dan moet je zorgen dat je plek krijgt voor weilanden met omheiningen. Wil je robijnen? Dan zul je grotten moeten uitgraven en mijnen plaatsen. Wil je eten? Dan kan je pompoenen of graan zaaien en oogsten. Wil je meer ruimte? Grotten uitgraven, kinderen verwekken en kamers kopen….

CAVERNA keuzes woningen

Kamers, kamers en nog eens kamers! De keuze is reuze, en overweldigend. Alles kan wel wat en overal heb je wel iets aan. Je kan de keuze beperken door de achterkant van de borden te gebruiken, maar daar is dan weer niets aan.

Kamers, kamers en nog eens kamers…

Oh die kamers! Er zijn 88.000 kamers om uit te kiezen met elk weer een andere functie waardoor je weer van alles extra’s kunt. Van opslagruimtes, tot verschillende woningen, van werkruimtes tot ontspanningsruimtes, you name it, het is er. Die doos is niet voor niets enorm dik en zwaar.

CAVERNA lollige kamers

Mijn persoonlijke favorieten: knuffelen met schapen, je dwergen steen laten eten, een kamer voor de opslag van bezems en… *ahem* en een hondenschool.

Zaaien, oogsten, eten, voorplanten – circle of life

Het doel is uiteindelijk punten scoren. Punten voor je dieren, voor je weilanden en grotten, voor je mijnen, voor je kamers, voor alles zo’n beetje. Je kan ook minpunten krijgen voor alle ruimtes die je onbenut laat, voor alle soorten dieren die je niet hebt. En dit is lastig, want je wordt dus gedwongen om alles te doen. Je hele land/berg ontginnen en alle dieren verzamelen, want die minpunten kunnen nog aardig oplopen. En tijdens het spel moet je ook je kop erbij houden, want aan het eind van iedere ronde (vanaf ronde 3) vindt er een oogsttijd plaats en moet je maar zien voldoende te eten te regelen voor je gezinsleden. Elk gezinslid heeft 2 voedselpunten nodig, en dat moet je niet vergeten tijdens je beurt. Gelukkig krijg je in die oogsttijd niet alleen graan en groente als je die had gezaaid, maar ook nakomelingen extra. Moet je wel minimaal twee dieren hebben, van dezelfde soort uiteraard.

CAVERNA oogstfase

Oogstfase: eerst je groente en graan van het land halen, voedsel regelen en babydieren krijgen. Die je trouwens niet mag opeten gelijk. En terecht.

De paden op, de lanen in

En als je het al niet druk genoeg hebt, kan je ook nog eens op expeditie. Sommige dingen zijn lastig te verkrijgen op de normale plaats-dwerg-manier, en expedities kunnen voorzien in de behoefte die je zoal kan krijgen aan bijvoorbeeld runderen. Zodra de actie [wapen smeden] op het bord komen te liggen, kan je los. Met een wapen op zak, te zien aan de helm die je op het hoofd van je dwerg zet, kun je dan op expeditie. De expeditie geeft aan welke waarde die heeft, bijvoorbeeld 1, 2 of 3. Op een handig kaartje staat dan aangegeven dat jij vanaf de waarde van je wapen, zeg 4, de hoeveelheid spullen mag verzamelen als dat er expeditiepunten zijn. Met waarde 3, mag je dus vanaf rij vier drie dingen uitkiezen.

CAVERNA expeditie

De ondernemende dwerg kan tegen betalen van erts wapens smeden en dan vervolgens op expeditie. De waarde van het wapen (te zien aan helm op je hoofd) geeft aan t/m welke rij je mag kiezen, de waarde van de expeditie op de kaart geeft aan hoeveel spullen je mag kiezen. De dwerg met helm 3 mag hier drie dingen van kiezen: hout/hond/graan/schaap/steen/ezel. Hoe sterker, hoe meer keuze.

Hardcore harde werkers

Klinkt misschien een beetje lastig, maar dat handige kaartje zegt alles. En na elke expeditie mag je je wapen met 1 upgraden en het helmpje een niveau hoger plaatsen. Die platte androgyne schijven die dwergen voorstellen worden plots die echte hardcore werkers, die naast schapen knuffelen rake klappen kunnen uitdelen in verre onontdekte landen en met complete runderen op hun rug terugkeren, klaar voor weer een nieuwe ronde schoffelen.

CAVERNA ezel in mijn

Wat doet die ezel in die mijn, vraag je? Nou logisch, hoe krijg je anders al dat erts naar buiten?

Lief he?

De lol van dit spel zit ‘m daar dan ook in, in het uitbouwen van je grot en boerderij, van het (op)voeden van je familie en van het oogsten en bouwen. Van de enorme hoeveelheid keuzes die je kunt maken zodat jouw grot ook echt alleen die van jou kan zijn. En ook al pikt iemand soms eens de plek in die jij zou willen, het frustreert nooit, want er is zoveel te doen dat je nooit verlegen zit om een actie. Wat jij wilt, kan je doen, is het niet nu, dan later. Het is wat dat betreft een enorm lief spel, waarbij je elkaar minimaal dwars zit en je kunt genieten van je eigen creaties, je eigen wereld die je hebt gemaakt. En die een stuk leuker is dan die werkelijke, daar op het echte platteland.

CAVERNA hond als schapenhoeder

Leuk hoor, een hond die schapen kan hoeden en die losloopt op je erf! Ook zwijnen hangen een beetje rond en hoeven niet perse vast te zitten.

Niet teveel nadenken graag

Nadeel is wel bij zo’n enorme keuzevrijheid dat sommigen overladen zullen raken, keuzestress krijgen. Keuzestress die zich uit in eindeloos nadenken over optimale keuzes. Niet doen, zeg ik, niet doen. Gewoon iets kiezen, maakt niet uit, doe iets. Het rekt het spel nodeloos op. Maar ik snap het wel. Het duurt lang, voordat je alle kamers en gebouwen kent, voordat je de impact door hebt van de volgorde van bepaalde acties, voordat je echt snapt hoe je het meest efficiënt machientje kunt bouwen. En ook al is het spel bedoeld voor 1 – 7 spelers, met verschillende borden, zo schaalbaar mogelijk gemaakt, ik weet serieus niet of ik dit wel wil doen met 7 man. Dan verwacht ik namelijk wel oorlog, en dan is het zen-achtige je eigen wereldje bouwen er een beetje af, vrees ik. En dat zou jammer zijn.

CAVERNA schaalbaarheid

Er is aan elke groepsgrootte gedacht, voeg de juiste borden toe en je kunt gaan. Het spel is enorm schaalbaar. De tijd neemt alleen wel enorm toe met zoveel extra denkers erbij die ook iets moeten kiezen…

Conclusie

Caverna is lief en leuk, geschikt voor iedereen, als je tenminste niet te snel last hebt van keuzestress. De lol is het bouwen van je eigen imperiumpje, van je eigen knusse grotwoning met landerijen met beestjes en honden die vrij rondlopen en koters die uit de bezemkast stappen. Met grotten die je rijk maken – we hebben het nog niet eens over de robijnen gehad, de jokers van het spel – beesten die voor gezelligheid en eten zorgen en expedities die je sterker maken en nog meer spullen opleveren. Een enorm dik spel, een zware doos, tjokvol spullen, met als nadeel dat je wel even bezig bent met opzetten. Dan is Hayday een snellere landbouw-fix, maar of die dan ook leuker is?

Facebook

Twitter

Instagram

The Good

  • Prachtig spel, enorme doos tjokvol spullen
  • Leuk je grot uitbouwen, kamers kopen, eigen wereldje bouwen
  • Grappige kamers om uit te kiezen
  • Heel thematisch
  • Honden, ezels, schapen, tis er allemaal
  • Expedities maken van platte schijven echte dwergen met helmen
  • Robijnen als jokers, mooi en handig
  • Schaalbaarheid, met elke groepsgrootte is rekening gehouden

The Bad

  • Duur spel, want doos tjokvol spullen
  • Enorme hoeveelheid keuzes leidt tot stress
  • Keuze voor een strategie werkt niet, je moet alles doen anders kost het je punten
  • Met meer spelers duurt het zienderogen langer
  • Neem maar 20 minuten de tijd om alles op te zetten
  • Lijkt teveel op Agricola, als je die ook hebt, hoef je deze (eigenlijk) niet
8

Bijdrage van: Inez

Nog geen berichten.

En, hoe denk jij erover?

GAMIFIEDlife

Gamifiedlife is een platform voor bord- en kaartspellen. Spellen zijn leuk, mooi, interessant, innovatief en dat moet iedereen weten!

Copyrightshizzle

Gamifiedlife is een site van Inez Groen, gehost bij www.bigbosswebhosting.nl en gemaakt op WP GamesZone/Themefuse.
Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC BY 3.0

Reviewexemplaren

Gamifiedlife houdt zich aanbevolen ook jouw games te recenseren. Stuur deze naar Postbus 326 5060AH te OISTERWIJK en je krijgt onze eerlijke en ongezouten mening :)

SchrijfMee!

Gamefreak? Auteur? Journalist-in-de-dop? Schrijf mee en help deze site geweldig te maken! Mail naar mail@gamifiedlife.nl.