Alchemists

Alchemists

Alchemisten zijn rare wezens uit vervlogen tijden, tijden dat we nog geloofden dat we lood in goud konden veranderen omdat scheikunde nog niet was uitgevonden of dat er een steen bestond die eeuwige jeugd zou garanderen. Of was het een bron? Daar wil ik afzijn. Een beroep met een hoog experimenteel gehalte onder het mom van wetenschap, in een tijd dat je nog geen startkwalificatie nodig had. Gewoon een paar stalen zenuwen, genoeg geld om steeds te verhuizen naar een nieuw onderkomen, geduld, doorzettingsvermogen en een oneindig vertrouwen in je eigen kunnen. En een paar arme studenten om je brouwsels op te testen, uiteraard.

GAMEBOARD-alchemists

Het spelbord – in essentie een worker placement bord waarbij je van rechtsonder naar linksboven je acties kunt kiezen: ingrediënten kopen, ingredienten verkopen, potions verkopen, artifacts kopen, theorieen onderuit halen, theorieen publiceren, testen op studenten en last but not least testen op jezelf

Onder professoren

In het spel Alchemists ben jij dit, ben jij die gewetenloze alchemist, die rustig zijn drankjes test op die studenten, of bij gebrek aan studenten op jezelf. Dit allemaal om eerder dan je collega’s jouw theorie te kunnen bewijzen – en als godbetert een van jouw collega’s eerder met een theorie komt, die dan te ontkrachten. Met kracht. Universiteitsleven is hard, op het scherpst van de snee, publish or perish. En oh, wat is dat leuk.

Kookpot

2 ingrediënten in je “kookpot” die samen een elemental creëren

Healing potion of vergif, tis maar hoe je combineert

In essentie gaat het spel om het deduceren van de juiste ‘elemental’ die, als je twee ingrediënten met elkaar combineert, leidt tot een bepaald drankje. Dit kan een healing potion zijn of vergif, een drankje waar je snel van wordt of juist verlamd van raakt, het kan allemaal. Als twee ingrediënten een elemental gemeen hebben, dan is het drankje gemaakt, en de waarde van de elemental bepaalt de uitkomst. Zo leidt een dubbele rode plus tot een healing potion, maar een dubbele groene min tot vergif. Jouw klus tijdens het spel is als eerste zien te achterhalen welke ingrediënten leiden tot welke elemental door steeds twee ingrediënten te combineren, daarmee te experimenteren op studenten, jezelf of nietsvermoedende klanten van je potions en gebaseerd op je bevindingen theorieën te publiceren, andermans theorieën te ontkrachten en af en toe een conferentie te bezoeken om bij te kletsen met je collegae.

Deze twee ingrediënten getest op de student is succesvol! *pfew*

Laat de app het vieze werk doen

Lollig, maar nog best ingewikkeld ook, want elk spel is anders dus het heeft geen zin de combinaties van ingrediënten uit je hoofd te leren. Het spel maakt gebruik van een app die voor jou de twee ingrediënten scant en komt met een resultaat. Dat resultaat houd je bij op een lijst met alle mogelijke combinaties van elementals, zodat je door een soort van Logikwis-achtig wegstrepen steeds dichter bij de oplossing komt.

Logikwis: als 2 ingrediënten een rode min opleveren, dan kunnen alle combinaties met rode plussen niet meer – die streep je dan weg

… maar blijf zelf nadenken

De app werkt fantastisch, het scannen gaat snel, en mocht het een keer niet lukken bij slecht licht bijvoorbeeld, dan kan je ook met de hand je ingrediënten invoeren. De app is ingericht op snelheid en gemak en is daarmee een echte toevoeging aan het spel. Het neemt namelijk niet de rol van je hersenen over en hoe lui ik verder ook ben, in zo’n spel wil ik toch wel het gevoel hebben dat het mijn eigen briljante deductietechnieken zijn die leiden tot het eindresultaat en niet een stomme telefoon die het denkwerk voor je doet.

sell-potion

3 stappen om een potion te verkopen: kiezen welk potion, kies de ingrediënten en zie het resultaat – in dit geval klopt het teken maar niet de kleur

The early bird…

Morgenstond heeft goud in de mond, dus als je die niet met lood krijgt, dan is gokken op de rol van startspeler toch wel de beste manier. Je kiest namelijk je acties in omgekeerde volgorde, de laatste gaat als eerste zodat de eerdere spelers precies zien wat je gaat doen. Zij mogen dezelfde acties kiezen (bijna geen enkele actie wordt geblokkeerd), maar dan wel op de goede volgorde met de startspeler als eerste. Als jij dus iemands theorie wilt ontkrachten, kan de startspeler besluiten dat eerst bij jou te doen of nog even te wachten met het publiceren van een nieuwe theorie. En dat is leuk, want je raakt nooit gefrustreerd, je kan alles doen, maar kan zelf bepalen hoe strategisch je met je acties wilt omgaan.

test-on-student

Rood heeft als 1e gekozen voor de ‘test op student’-optie maar mag pas als tweede de test uitvoeren met als risico dat als de groene test mislukt is, het geld kost.

Beweer maar gewoon es wat

Experimenteren wordt beloond en daarmee het gevoel dat je een heuse alchemist bent (en geen bonafide wetenschapper). Je kunt snel je theorieën publiceren, iets waarmee je elke conferentie (de 3e en de 5e ronde) punten scoort, ongeacht of de onzin die je beweert ook echt waar is.

theoryboard

Reputatie is alles, maar snelheid ook – dus wees de eerste met een nieuwe theorie

Bluffen wordt beloond

Jouw deductievermogen wordt pas aan de kaak gesteld als iemand jouw theorie probeert onderuit te halen – en oh wee als jij toch gelijk blijkt te hebben. Dat kost die ander zijn reputatie. En reputatiepunten zijn gewoon echte punten, dus verlies daarvan doet pijn, zoals Diekstra en Stapel aan de lijve hebben moge ondervinden. Maar als je ermee wegkomt, loop je snel voorop. Brutaliteit, bluffen en ongebreidelde experimenteerdrang kenmerkt de goede en daarmee winnende alchemist.

voting-revealed

Als deze theorie klopt, dan wint groen 5 en rood 3 punten

De humor, de innovatieve manier waarop de app en het spel samen een ervaring maken, de lol van het experimenteren, het bluffen dat wordt beloond in een soort van universitair-achtige setting waarbij de arme student de sjaak is en jij als alchemist niet te beroerd bent een sneue klant van zijn geld af te helpen met een verlammings-potion, met fantastisch artwork van David Cochard (van onder andere Dungeon Lords en Dungeon Petz) en met een eenvoudiger Apprentice- en een voor de echte die hards Master-variant, kan ik weinig anders zeggen dan dat ik zin krijg om mijn kookpot aan te zwengelen en met die padden, kippenpoten en boleten aan de slag te gaan. Zien dat ik snel iets op papier krijg, voordat die anderen het oppikken…

• innovatief dankzij koppeling app
  • pittig
  • prachtig artwork