7 Wonders Duel

7 Wonders Duel

Toegegeven, met de zeven Wereldwonderen heeft dit spel maar losjes te maken, en de laatste keer dat ik checkte hoorde de Messe te Essen daar niet bij – maar dat mag de pret niet drukken. Deze 2-persoons variant van 7 Wonders is een absolute hit. En ik was al zo’n fan van de originele 7 Wonders.

Geld, goederen, die kenden we al

Je eigen rijk: groene wetenschapskaarten, bruine en grijze productiekaarten en blauwe kaarten met punten. Ze heten officieel ook nog iets, maar dat onthoud ik nooit.

In 7 Wonders Duel strijden jij en je tegenstander om de meeste punten door middel van het bouwen van wonderen en het bouwen van je eigen rijk in drie tijdperken. Elk tijdperk koop je kaarten met geld en goederen en die kaarten leveren weer geld, goederen, handelswaar of punten op. De kaarten die je koopt leg je in je eigen rijk, dat steeds groter en uitgebreider wordt. Een lichte vorm van beschaving bouwen en so far nothing new.

Militair? Wetenschap? Of burgerlijk winnen?

Militaire track: als dat rode schild in het vak van jouw tegenstander staat heb je gewonnen! Science track? Bij 7 verzamelde symbolen is het ook einde oefening. Nog nooit meegemaakt trouwens.

De spanning zit in de verschillende manieren waarop je dit spel kunt winnen, waardoor je enorm alert moet zijn op wat je tegenstander aan het doen is. Gaat de ander voor een militaire overwinning? Help, dan zal je ook zelf moeten investeren in je defensie-apparaat. Gaat de ander voor een wetenschappelijke overwinning? Blegh, dan zul jij die kaarten moeten kopen voordat de ander de zes verschillende wetenschappelijke symbolen verzameld heeft, of je zelf daar nu iets aan hebt of niet.

Gewoon lekker drie tijdperken uitspelen

Wetenschaps-tokens. Yum! Fijn om te hebben! Leveren nogal wat extraatjes op. Zo zie je maar weer: gewoon naar school gaan jongens! Wetenschap is cool.

Het leukst is de burgerlijke overwinning, waarbij je gewoon lekker het hele spel uitspeelt met alledrie de tijdperken en je aan het eind je verzamelde punten telt van alle verschillende kaarten. Spannender en met de mogelijkheid voor meerdere typen kaarten te gaan: toch ook de groene wetenschapskaarten, of het zo snel mogelijk afbouwen van je vier wonderen voordat je tegenstander dat doet. Of je gaat voor de blauwe kaarten met de hoge punten of de gele waarmee je makkelijker kunt handelen. Kan allemaal.

Gierig, dat dan weer wel

Ah, de wonderen der wereld.. sommige zijn leuker en handiger dan anderen. Ik kies altijd de verkeerde, heel raar.

Het spel is gierig met productiekaarten, waardoor je moet shoppen bij je tegenspeler om aan de juiste bouwstoffen te komen – en dat is een duur geintje. Er helemaal op los bouwen zit er niet in, dus je moet goed nadenken over de keuzes die je maakt. Bovendien heb je elk 4 Wonders om te kunnen bouwen, maar zodra er 7 liggen, kan die laatste niet gebouwd worden. Vette pech als dat er dus een van jou is, dus zorg dat je erbij bent en je kaarten zo bouwt dat je ook daadwerkelijk genoeg bouwstoffen hebt voor je eigen Wonders.

Drie tijdperken, drie legstructuren, drie keer kans om ruzie over de kaarten te krijgen

Tijdperk 1: zie je die dichte kaarten? Wat ligt daar? Hoe krijg je die? Hoe spannend is dat?

Wat de kaartkeuze interessant, soms ingewikkeld en bij tijden frustrerend maakt, is de manier waarop de kaarten liggen. Elk tijdperk leg je de kaarten die je die periode kunt kopen in een bepaalde vorm neer zodat een deel zichtbaar is en een deel dicht. De zichtbare kaarten maken dat jij en je tegenstander in een heftige concurrentiestrijd kunnen belanden – want als je allebei gaat voor de militaire overwinning, dan zijn die rode kaarten enorm hot. Je bent dus niet alleen bezig met je uitbouwen van je eigen rijk, maar ook met het dwarsbomen van die van je tegenstander.

Leuk! Spannend! Duel! Mooi!

Die beperkte keuzes, het moeten letten op dat wat je tegenstander doet, het selectief omdraaien van kaarten, het beperkte aantal Wonders dat gebouwd mag worden, maakt dit spel tot een echt duel, een strijd tussen twee personen, spannend tot op het eind. Het ziet er daarnaast ook nog eens prachtig uit. En ook al win ik echt NOOIT is het toch een absolute aanrader.

Er is inmiddels een uitbreiding uit: 7 Wonders Duel: Pantheon. Lees de review hier.

• Spannend tot op het eind
  • Keuzes, keuzes