7 Wonders Duel Pantheon

7 Wonders Duel Pantheon

Let op: dit is de review van de uitbreiding. Lees de review van het basisspel 7 Wonders Duel hier.

Goden! Ja, uiteraard, goden. Als er al iets ontbrak aan een spel waarbij je elkaar tot op het bot bevecht, zijn het wel een stel goden die zich daar tegenaan bemoeien. De strijd wordt plotseling een stuk epischer, of althans een stuk langer, gemener, kinderachtiger… kortom ja wat eigenlijk? Pantheon, de uitbreiding op 7 Wonders Duel, verandert het spel, maar hoe?

Goden, goden en nog eens goden.

Zo te zien missen alleen nog de Noorse goden.

Fenicische, Mesopotamische, Griekse, Romeinse, Egyptische – het spel had beter Pantheia kunnen heten, of wat de meervoud van Pantheon dan ook maar is. En zoals het goden betaamt, in hun oneindige wijsheid of verveling, bemoeien ze zich met jou, kleine sterveling, en jouw prille beschavinkje. In tijdperk 1 bereiden ze zich voor en nestelen zich op de kaarten om in tijdperk 2 zich zonder schaamte te manifesteren in jouw wereldrijk – en jou te helpen je tegenstander dwars te zitten. In het laatste tijdperk kan je dan eindelijk je dank betuigen aan jouw goden door hun tempels te bouwen; waar je dan wel weer de gilden voor moet opofferen.

Veranderende dynamiek

De extra’s: het pantheon-bord en twee extra tokens

Het pantheon der goden ligt letterlijk rondom je wetenschappelijke en militaire track en bevat goden die je als extra actie in tijdperk 2 kunt kopen (jawel) en uitspelen. Dit verandert nogal de dynamiek van het spel. Wat het basisspel zo spannend en soms ook zo frustrerend maakt is de beperkte keuze van kaarten waardoor je soms gedwongen wordt een kaart te kiezen die jij helemaal niet wil maar die je je tegenspeler niet gunt. Of omgekeerd, dat je weet dat ongeacht de kaart die je kiest, je altijd je tegenstander in de kaart speelt. Dat proces kun je nu doorbreken door een kaart te kopen en in te zetten buiten de tijdperkkaarten om. Dat maakt het spel flexibeler – je hebt domweg meer keuzes – maar ook minder spannend.

Echt akelige pesters, die goden

Die tempels kun je bouwen in tijdperk 3 en leveren meer op als je er meer van hebt – dat maakt ze tot een verplichte aanschaf

De goden bieden geld, spullen, punten of acties en zijn heel thematisch ingedeeld. De Romeinse goden (rood) leveren militaire acties op, de Egyptische goden zijn gespecialiseerd in alles Wonderen (lees: piramides) en de Fenicische goden leveren geld, handel en productiekaarten op. Maar niet alles is even waardevol en krachtig. Het voelt zelfs enorm ongebalanceerd waardoor ik me afvraag of er goden tussenzitten die niemand ooit gebruikt. Sommige acties zijn serieus rot en pesten je tegenstander zo zwaar dat je die echt alleen gebruikt als je toevallig ook een hekel aan je tegenspeler hebt, terwijl andere acties weer erg weinig voorstellen. Met Egyptische god Ra kun je een wonder jatten van je tegenstander (WATT!!!), met Anubis kun je een gebouwd wonder van je tegenstander ongedaan maken (NEE!!!) maar met Mesopotamische god Isjtar krijg je een extra wetenschappelijk symbool. Poe poe nou nou, yeah whatever.

Twee wonderen erbij, een hemelpoort en nieuwe velletjes voor de score

Het spel wordt er pesteriger van, gemener, langer, maar ook flexibeler en geeft wat meer mogelijkheden op momenten dat je anders met de kaarten alleen klem zou lopen. Het normale duel tussen twee personen waarbij de focus vooral ligt op het bouwen van je eigen beschaving, wordt een duel uitgevochten op een kale vlakte tussen de scherven van je samenleving met rondom je de goden die smijten met toorn en willekeur, die je ondersteunen met geld, goederen en macht en waarmee je een vijand voor het leven creëert. Erg thematisch, dat dan weer wel.

• Hulp van alle goden denkbaar
  • Geeft extra keuzes en flexibiliteit
  • Goede integratie in het basisspel - alsof het er vanaf het begin al bijhoorde